AVG: aandacht noodzakelijk!

In de vorige nieuwsbrief hebben wij op verzoek van leden basisinfo over de nieuwe privacywetgeving gegeven en links geplaats naar sites waar info is te vinden. Omdat leden daarna hebben verzocht om gedetailleerde informatie zullen wij in de komende nieuwsbrieven aandacht aan dit onderwerp blijven geven.

Hierbij alvast weer enkele punten:

1. In eerste instantie is het voor iedere mediator van belang om de eigen gegevensverwerking op orde te hebben: worden de papieren dossiers opgeslagen op zo’n manier dat ze niet zonder meer door derden kunnen worden benaderd?
  2. Wordt alleen datgene bewaard wat ook bewaard moet worden?
  3. Zijn de digitale dossiers beveiligd, bijvoorbeeld met een wachtwoord en door een periodieke backup? Voor wie gebruik maakt van de Cloud is het van belang om zich ervan te vergewissen dat de Cloud-opslag voldoet aan de Europese regelgeving. Dropbox heeft aangekondigd haar regels voor 1 mei aanstaande aan te passen conform de nieuwe wetgeving.
  4. Wat gebeurt er in geval van een calamiteit?
  5. Wie heeft toegang tot de info en welke overeenkomst ligt daaraan ten grondslag?
  6. Welke gegevens verzamelt u en bewaart u van uw klanten en waarom?

NB: Iedere mediator is persoonlijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor een correcte gegevensverwerking in lijn met de nieuwe wetgeving. Ook omdat er boetes in het vooruitzicht zijn gesteld bij overtreding, is het van groot belang dat u zelf de benodigde maatregelen treft.

De NMv streeft ernaar haar leden kant en klare formats aan te bieden om te kunnen voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving. Wij hebben de nieuwe AVG-regels in onderzoek en doen dit in samenwerking met het MfN-bureau en met enkele deskundige NMv-leden.

Wij houden u op de hoogte.