Biografie Eberhard van der Laan

Eberhard Edzard van der Laan (Leiden, 28 juni 1955) is een Nederlands politicus en voormalig advocaat en mediator en sinds juli 2010 burgemeester van Amsterdam. Hij is lid van de Partij van de Arbeid (PvdA) en was van 14 november 2008 tot 23 februari 2010 minister voor Wonen, Wijken en Integratie in het kabinet-Balkenende IV. Eerder was hij lid van de gemeenteraad van Amsterdam.

Hij studeerde in 1983 op 28-jarige leeftijd cum laude af in de rechten aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij begon zijn politieke carrière als assistent van de Amsterdamse wethouder Jan Schaefer (PvdA). Van der Laan was sinds 1992 medeoprichter en partner van het advocatenkantoor Kennedy Van der Laan en richtte zich na het vertrek uit de politiek fulltime op de advocatuur.

Op 7 juli 2010 begon Van der Laan met zijn werkzaamheden als burgemeester. Zijn eerste grote optreden was tijdens de huldiging van het Nederlands voetbalelftal op 13 juli 2010 in Amsterdam. Alles verliep vlekkeloos en Van der Laan vertelde achteraf dat ‘met de neus in de boter vallen’ voor hem een nieuwe betekenis had gekregen. Op 30 maart 2016 stemde de Amsterdamse gemeenteraad in met zijn herbenoeming voor zes jaar.

In 2013 kreeg Van der Laan de Machiavelliprijs, de prijs voor iemand (voornamelijk politici) die uitblinkt in communicatie tussen overheid, politiek en burgers.

NB vele nevenactiviteiten: Naast dit werk was hij voorzitter van het bestuur van het Verzetsmuseum in Amsterdam en het W.E. Jansenfonds. Ook is hij lid geweest van de raad van toezicht van de publieke omroep en het bestuur Het Nieuwe Parool. Voorts heeft hij in het bestuur gezeten van De Groene Amsterdammer, kunststichting De Appel en Kindercircus Elleboog. Voor de PvdA leidde hij verschillende commissies. Zo was hij voorzitter van de programmacommissie ter voorbereiding van de Tweede Kamerverkiezingen 2002 en was hij in 2006 informateur bij de onderhandelingen voor een nieuw collegebestuur van Amsterdam.

Van der Laan stelde in 1997 in een interview met De Groene Amsterdammer dat hij enerzijds geloofde in oude sociaaldemocratische idealen als solidariteit en emancipatie, maar anderzijds een moderne sociaaldemocraat wil zijn, in de zin dat de overheid niet de pretentie moet hebben alles te willen regelen