Biografie Edith Schippers

Sinds 2010 is Edith Schippers minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Schippers werd in 1964 in Utrecht geboren en doorliep de middelbare school in Coevorden. Ze studeerde politicologie aan de Universiteit Leiden, waar ze in 1991 afstudeerde. Aansluitend deed ze onder meer vrijwilligerswerk bij de Vereniging Vluchtelingenwerk. Daarna werkte ze drie jaar als fractiemedewerker voor de Tweede Kamerfractie van de VVD, belast met Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Van 1997 tot 2003 was Schippers in dienst bij de werkgeversorganisatie VNO-NCW, eerst als secretaris gezondheidszorg en arbeidsmarkt, later als secretaris ruimtelijke ordening.

Kamerlid

Op 3 juni 2003 werd Schippers beëdigd als lid van de Tweede Kamer. Daar hield zij zich bezig met de portefeuille volksgezondheid, waaronder de veranderingen van het zorgstelsel. Op 8 maart 2006 werd ze vice fractievoorzitter. In 2008 publiceerde Schippers samen met haar fractiegenote Anouchka van Miltenburg een fractienota getiteld Dichtbij Betere Zorg over de Nederlandse gezondheidszorg in de komende tien jaar. Zij werd in 2009 lid van de tijdelijke commissie parlementair onderzoek financieel stelsel.

Kabinetsformatie 2017

Na de Tweede Kamerverkiezingen 2017 werd Schippers aangesteld als verkenner voor een nieuw te vormen kabinet. Ze is formeel demissionair en stond zelf niet op de kandidatenlijst van de VVD voor deze verkiezingen.