Column Dick Allewijn – Uit elkaar (TC nr. 1 2020)

Uit elkaar

Hoe moet je scheiden zonder schade? De familiemediators weten het wel: vader en moeder roepen de kinderen bij elkaar en vertellen het slechte nieuws. En ze voegen daar meteen aan toe: ‘We blijven natuurlijk jullie ouders, we blijven van jullie houden en voor jullie zorgen. Jullie hoeven niet tussen ons te kiezen.’

Natuurlijk gaat het niet altijd zo. Soms houden echtelieden elkaar, gedreven door een onderstroom van negatieve emoties, wantrouwen en oud zeer, in een wurgende greep, tot een van hen zich losrukt en vertrekt. De dynamiek van een verlater en verlatene neemt een aanvang. Daar kan een einde aan komen als de verlater in alle rust de scheidingsmelding doet (het ‘adieu’ van Hoefnagels), en de verlatene, na een worsteling met zijn of haar ontgoocheling, de nieuwe werkelijkheid aanvaardt. Dan kunnen de ex-echtelieden zich weer wijden aan hun gezamenlijk belang, de zorg voor het liefste wat zij hebben: de kinderen.

Lees hier het complete artikel.