De NMv helpt u op weg met de AVG

Op 25 mei 2018 is het zover, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt van kracht. Organisaties die persoonsgegevens verwerken krijgen meer verplichtingen dan onder de huidige regelgeving. De AVG is niet alleen van toepassing op grote bedrijven en organisaties, maar geldt ook voor zelfstandigen/eenpitters. Ook de zelfstandige ondernemer verwerkt immers persoonsgegevens en is daardoor verplicht om te voldoen aan de nieuwe privacywetgeving. Het belangrijkste aan de wetgeving is dat u op een juiste manier omgaat met persoonsgegevens, zodat deze niet op straat komen te liggen.

Binnen de AVG bent u verplicht om aan te geven waarom u persoonsgegevens verwerkt, wat voor persoonsgegevens u verwerkt, met wat voor soort partijen de persoonsgegevens worden gedeeld, hoe lang de persoonsgegevens worden bewaard, wanneer de gegevens buiten de grenzen van de EU zijn gegaan. De meest voor de hand liggende persoonsgegevens zijn iemands naam, adres, en woonplaats. Daarnaast hebben de personen waarvan je gegevens verwerkt het recht om de gegevens te laten aanpassen of verwijderen, en kan de persoon een klacht indienen bij de toezichthouder. U kunt deze gegevens bijhouden in een register.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) biedt informatie die u kan helpen om de AVG na te leven. Zoals de website hulp bij privacy en de AVG-regelhulp.

Wij verwijzen ook u graag naar informatie van de overheid, waaronder:

Waar u in ieder geval concreet voor moet zorgen is:

• een privacyreglement en procedures hoe u omgaat met privacy van klanten
  • een zogenaamd verwerkersregister
  • een datalek register
  • een model verwerkersovereenkomst

Op onze website zullen wij voorbeelden van modelformulieren beschikbaar stellen voor de leden van de NMv.

Wat doet de NMv om u te helpen om klaar te zijn voor de nieuwe AVG?

1. Als vereniging hebben wij onze AVG-verplichtingen op orde. In samenwerking met het MfN-bureau zorgen wij ervoor dat wij als vereniging voldoen aan de nieuwe regelgeving.
  2. Wij hebben op onze website alle informatie over de AVG voor op een rij gezet. Informatie vanuit de NMv, de overheid en onze leden. U vindt deze informatie op het besloten deel van onze website. Hiervoor dient u eerst in te loggen. Op de overzichtspagina van het besloten gedeelte klikt u vervolgens op ‘AVG’.
    Omdat wij een vrijwilligersorganisatie zijn, beschikken wij niet over de mogelijkheid alles kant en klaar voor u te regelen. Daarom hebben wij er in overleg met deskundige leden toe besloten, om samen sterk te zijn en alle kennis en info te bundelen. Uiteraard wijzen wij u ook op de door de overheid ter beschikking gestelde info.
  3. In onze nieuwsbrieven zullen wij telkens verwijzen naar de informatie op onze website, en u op de hoogte houden van ontwikkelingen die relevant zijn voor de AVG. Houdt u dus ook steeds onze nieuwsbrief in de gaten.

De geluiden met betrekking tot de AVG zijn op dit moment (11 april 2018) nogal tegenstrijdig. Aan de ene kant horen wij dat er ons onmiddellijk per 25 mei aanstaande hoge boetes boven het hoofd hangen als we dan niet voldoen aan de AVG. Aan de andere kant horen wij dat ook de overheid nog niet precies weet wat de AVG betekent en dat controle en naleving soepel worden toegepast en vooreerst nog op zich zullen laten wachten.

Ook is ieders situatie weer enigszins anders: met wie werkt u samen en welke gegevens deelt u met diegene(n)? Werkt u alleen of hebt u iemand die u helpt? Doet u alleen mediations of ook andere dienstverlening? De antwoorden op deze vragen zijn van belang voor de maatregelen die u moet nemen inzake de AVG. Het is daarom dat er niet tegelijk individueel sluitende adviezen zijn te geven voor ieders afzonderlijke situatie. U bent en blijft uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor een correcte toepassing van de AVG. Wel zullen wij er als NMv alles aan doen om u daarbij te ondersteunen.

Suggesties, tips, voorbeelden?

Indien u suggesties, tips of praktische voorbeelden heeft met betrekking tot de AVG, en u wilt deze informatie delen met collegamediators? Mail deze informatie dan naar info@mediatorsvereniging.nl. Wij kunnen uw informatie op het besloten deel van onze website plaatsen, zodat alle NMv-leden er hun voordeel mee kunnen doen. Bij voorbaat hartelijk dank!

Namens het bestuur, Hans Fibbe en Chris van Overbeeke