Clairy Polak (lid Raad van Advies NMv)

foto_clairy_polak_linkedinClairy Polak (Amsterdam 1956) is journalist. Ze startte haar media-carrière bij de Uitkrant. Haar loopbaan bij de radio begon ze in 1988, eerst als bureauredacteur, later als presentator van onder meer het radioprogramma De Editie, het NOS Radio 1 Journaal, Ophef en Vertier, Met Het Oog op Morgen en De Klassieken. In 1998 kreeg ze de Marconi Award voor beste radiomaker van dat jaar. In 2014 ontving ze de Zilveren Nipkowschijf voor haar gehele radio oeuvre.

In 2003 maakte Polak haar debuut op televisie als presentator van het actualiteitenprogramma NOVA, vanaf 2006 was ze tevens één van de drie presentatoren van Buitenhof. Na beëindiging van Nova ontving ze de Sonja Barend Award voor het beste interview. Sinds 2011 is ze presentator van het Filosofisch Kwintet van Human, waarin ze samen met filosoof Ad Verbrugge en wisselende gasten onder meer de kwaliteit van de rechtsstaat onderzocht.

Ze was voorzitter van uiteenlopende jury’s: van het Theaterfestival tot prijzen als De Gouden Strop, de Libris Literatuur Prijs en de Amsterdamprijs voor de Kunst. Voorts is ze werkzaam als moderator tijdens symposia en debatten.