Jan Wolter Wabeke (Raad van Advies NMv)

foto_jan_wolte_wabeke_voor_website

Jan Wolter Wabeke (Breda, 1948), studeerde civiel- en strafrecht aan de universiteit Utrecht, waarna hij de zesjarige opleiding voor rechterlijk ambtenaar volgde.
Hij begon zijn loopbaan bij het openbaar ministerie, waar hij vele functies had en die hij afrondde als hoofdofficier van justitie voro de zuidelijke arrondissementen, internationale samenwerking en fraude-, economie- en milieubeleid. Tijdens die periode bij het OM was Wabeke tevens acht jaar kantonrechter.

Hij stapte in 2001 over naar de financiële markten waar hij tien jaar werkzaam was als ombudsman en directeur van het klachteninstituut voor de financiële consument. In die jaren was hij ook plv. raadsheer in de gerechtshoven te Amsterdam en Den haag en na het einde van zijn laatste termijn als ombudsman werd hij lid van het Gerechtshof Den Haag, waar hij nu als voorzitter van een Kamer werkzaam is. Wabeke is tevens lid van de nationale Raad voor de Strafrechtstoepassing in jeugdbescherming (RSJ) en daar werkzaam als voorzitter van een beroepscommissie.

Jan Wolter Wabeke werd bekend door zijn idee en concept, initiatief en regie die leidden tot de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor personen van gelijk geslacht en door zijn aanbeveling met betrekking tot de aanpak van de woekerpolis.

Hij heeft vele nevenfuncties verricht op het gebied van theater, dierenbescherming, natuur, ontwikkelingssamenwerking, designopleiding, justitie en gezondheidszorg.
Wabeke heeft in zijn opeenvolgende functies veel bemiddelwerk en arbitrage gedaan waardoor hij overtuigd is geraakt van het belang van mediation.

Hij is gehuwd met ontwerper en fotograaf Jan Swinkels.

Meer informatie op janwolterwabeke.nl.