‘It’s all in the family’ succesvolle editie van NMv event tijdens de Week van de Mediation

Op dinsdag 15 oktober 2019 was het zover; midden in de Week van de Mediation vond de Eberhard van der Laan Awarduitreiking plaats. De spanning steeg toch flink in de prachtige de kapel van Kontakt der Kontinenten toen voorzitter Frederique van Zomeren de imposante omschrijving van beide genomineerden, te weten Sigrid Kaag en Carry Knoops, voordroeg; met trots werd deze prestigieuze uiting van ‘verbinder in de samenleving’ uitgereikt aan mevrouw Mr. Carry Knoops.

De trotse ontvangster van de ‘bronzen eikomma’ award, een kunstwerk ontworpen door Liesbeth Jimmink, nam de award ten overstaan van haar familie en collega’s en onder luid applaus van de bomvolle kapel in ontvangst. De reactie van mevrouw Mr. Carry Knoops is terug te zien op de aftermovie van het NMv event.)

Bij de aansluitende netwerkborrel was er genoeg stof tot napraten voor de aanwezige NMv-leden en hun introducées over een inspirerende middag welke in het teken stond van familiemediation en daarom de werktitel ‘It’s All in the Family’ had gekregen. Ook voor mediators die niet als werkveld familiemediation hebben had de middag toegevoegde leerervaring in ieder geval door keynotespeaker Marlijn Kooistra-Popelier met als onderwerp ‘Mediation in samengestelde gezinnen’. Zij nam ons mee in haar ervaringen die ook onder de aandachtige toehoorders herkenbaar waren vanuit de eigen praktijk of vanuit de persoonlijke situatie in eigen omgeving; Het was hoorbaar stil na haar indrukwekkende presentatie. Meer info daarover is te vinden op www.stiefplan.nl, waar kosteloos het basisplan te downloaden is. Ook is daar informatie terug te vinden over get uitgebreide en persoonlijke stiefouderschapsplan, welke is opgenomen in het boek van Marlijn ‘Hoe maak je een succes van je nieuwe gezin’.
Na de break namen de aanwezige leden deel aan één van de vier workshops naar keuze van Pauline Schonewille, erfrecht/nalatenschap mediation, van Fred Schonewille, premarital mediation van Annelies Dijkstra, gespreksvoering met kinderen en van Marjon Kuipers, autisme en functioneren onder stress en autisma in de mediationpraktijk . Alle vier de workshops hebben een mooie beoordeling gekregen vanuit de evaluatie welke de deelnemers na afloop digitaal konden invullen. De diverse presentaties zijn terug te vinden op onze website. Dank aan de sprekers van deze workshops die hun privétijd en daarnaast zeer gemotiveerd hun kennis aan de collega mediators van de NMv hebben overgebracht!

Het bestuur kijkt terug op een mooie verbindende dag, waarin ruimte was voor een lach en soms even zorgde voor een brok in de keel; familierelaties – en verbanden liggen immers gevoelig en zijn kwetsbaar en dat maakt de cirkel dan weer rond, want uiteindelijk begint en eindigt alles bij en met familie.

Voor de Week van de Mediation in 2020 zal er weer een nieuw thema de boventoon vieren, en omdat we zoveel mogelijk leden tegemoet willen komen zullen we daarbij gaan polsen wat na arbeidsmediation in 2017, zakelijke mediation in 2018 en dan nu familiemediation de voorkeur heeft. We keep in touch!