Lobby om mediation in strafzaken structureel in te bedden

Het ministerie van Veiligheid en Justitie is per 1 november 2016 gestopt met de financiering van de pilot met mediation in het strafrecht omdat er geen middelen beschikbaar zijn voor een landelijke uitrol.

Wat de NMv betreft onvoorstelbaar dat een pilot met een succesfactor van 80% geslaagde mediations, waarbij verdachten en slachtoffers samen tot herstel komen en waarbij de eerste onderzoeksresultaten duiden op een recidivevermindering, zomaar zou eindigen. De NMv ondersteunt de brandbrief  die de vers opgerichte vereniging van mediators in strafzaken (VMSZ) heeft opgesteld en is inmiddels in gesprek met diverse Tweede Kamerleden om aandacht hiervoor te vragen en te zorgen dat er een structurele inbedding in het rechtssysteem gevonden wordt.

Inmiddels hebben Kamerleden Van Nispen (SP), Swinkels (D66) en Recourt (PvdA) hebben hierover vragen gesteld aan minister Van der Steur en is er een amendement in voorbereiding om mediation in strafzaken door te laten gaan en wordt gezocht naar passende financiering.

Deze week vindt de begrotingsbehandeling van het ministerie van Veiligheid en Justitie plaats. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.