Mediation ongemerkt in opkomst voor zakelijke conflicten

Mediation wordt langzaamaan gebruikelijker. De meeste Nederlanders vinden dat het inzetten van een mediator (zeer) zinvol kan zijn bij conflicten in privé relaties en ze beoordelen bemiddeling als positief. Nog weinig mensen denken bij zakelijke conflicten aan een mediator, blijkt uit een peiling in opdracht van de Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv). Ten onrechte, vinden mediators, die de laatste tien jaar hun werk zien verschuiven naar overheden, instellingen en bedrijven.

De NMv liet half mei onder 1047 Nederlanders peilen wat zij van mediation weten en hoe zij het waarderen. Ongeveer 6% heeft zelf gebruik gemaakt van bemiddeling, van wie ruim de helft bij een scheiding. 14% van de mensen kan mediation uit zichzelf benoemen. Meer dan de helft van de mensen associeert mediation met relatieconflicten.

Zodra de ondervraagden aan mediation worden herinnerd en het begrip toch wel kunnen thuisbrengen (70%), noemen ze het zinvol (54%). Slechts 4% denkt niet dat mediation zinvol kan zijn. De meest genoemde voordelen van mediation zijn minder schade aan relaties (61%) en minder kosten dan een rechtsgang (56%). Een derde van de ondervraagden is geneigd om bij een conflict naar de rechter te stappen. Net iets meer mensen (38%) zouden eerder voor mediation kiezen. Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok NetPanel, die de uitslagen garandeert met een marge van 3%.

Er is met 1,7 miljoen gerechtelijke uitspraken (in 2015) grote behoefte aan een zakelijke en praktische aanpak van conflicten buiten de rechtbanken om. Het gebrek aan kennis over zakelijke mediation successen komt voort uit de geheimhoudingsafspraken van mediators, weet de NMv. “Een geslaagde mediation kun je buiten je praktijk moeilijk uitleggen. Vertrouwen en vertrouwelijkheid zijn de belangrijke pijlers van ons vak”, verklaart voorzitter Frederique van Zomeren van de NMv “Daarom leggen we in de Week van de Mediation ons werk uit op allerlei nieuwe manieren, om mensen te laten kennismaken met mediation.”

15 jaar NMv

De NMv werkt aan het dichten van de kenniskloof over mediation. De vereniging bestaat vijftien jaar en organiseert daarvoor de Week van de Mediation 12-16 juni, met open dagen, kennismakingen en (vaak gratis) bemiddelingsacties door het hele land. Op 13 juni werd het NMv-lustrumfestival gehouden, waar ook de Mediation Impact Award werd toegekend aan Eberhard van de Laan.