Mediation op de kaart: Van mediators in Apeldoorn naar Apeldoornse Mediators

In deze rubriek besteden we aandacht aan mediators die met een opmerkelijke promotie of initiatief mediation op de kaart zet. Dit keer is het woord aan Roel Pieterse (Mediationbureau Apeldoorn) over de samenwerking tussen mediators in Apeldoorn.

Roel Pieterse: “Als mediator wil je graag mediationopdrachten. Dat betekent dat je de boer op moet om mediation onder de aandacht te brengen. In mijn geval deed ik twee jaar terug een poging bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Dat leek mij een organisatie die veel met familieconflicten te maken zou hebben en waar mediation dus een logisch vertrekpunt zou kunnen zijn. Ik had een goed gesprek en vroeg beleefd of ik een paar flyers in het rek mocht zetten. Helaas, het CJG wilde niet aan mijn verzoek voldoen. Reden: Men wilde niet naar specifieke mensen doorverwijzen want dat zou hun neutraliteit in gevaar brengen. Begrijpelijk, maar toch een domper. Het moest toch mogelijk zijn om mediation bij een organisatie naar binnen te brengen die daar veel voordeel van zou hebben. Maar hoe?”

Pieterse was daarnaast al veel namen van collega’s in het Apeldoornse werkveld tegengekomen zonder daarbij de gezichten te kennen. “Nieuwsgierig naar de concurrentie inventariseerde ik op de site van de Mediatorsfederatie Nederland welke mediators er in Apeldoorn waren. Dat bleken er ongeveer 27 te zijn. Wat zou het mooi zijn als we de krachten zouden kunnen bundelen om mediation in Apeldoorn meer voor het voetlicht te krijgen. Tegelijk voelde ik ook een dilemma, want het zijn natuurlijk ook concurrenten. Is het dan verstandig om me ze samen te werken? Maar in de overtuiging dat iedereen de cliënten krijgt die bij hem of haar passen, besloot ik toch om alle 27  aangesloten mediators aan te schrijven en uit te nodigen om gezamenlijk een kop koffie te drinken. Ongeveer de helft van de mediators in Apeldoorn gaf hier gehoor aan.”

Naar buiten één gezicht

“Tijdens die eerste bijeenkomst hebben we ons gebogen over de vraag of we onze krachten wilden bundelen om mediation in Apeldoorn op de kaart te zetten, en zo ja hoe?”, vervolgt Pieterse. “Na een aantal bijeenkomsten is geleidelijk een informele vereniging van mediators ontstaan die weliswaar allen voor eigen rekening en risico werken, maar wel de samenwerking zoeken. En nu met het grote voordeel dat we naar buiten toe één gezicht hebben, namelijk: Apeldoornse Mediators. Bewust hebben we voor een los samenwerkingsverband gekozen zodat ieder zijn of haar commerciële vrijheid behoudt. De samenwerking is concreet zichtbaar met een eenvoudige naam en dito internetsite: http://www.apeldoornsemediators.nl/.”

Effect

Het effect van Apeldoornse Mediators werd gaandeweg concreet. Zo bleek het CJG wel degelijk achter mediation te staan en verwijst het nu actief door naar de site van Apeldoornse Mediators. Daarnaast werd Apeldoornse Mediators tijdens de Week van de Mediation in juni uitgenodigd voor een interview op de lokale radiozender, en is de vereniging samen met maatschappelijke organisatie Stimenz in september de Relatiedesk gestart (http://www.relatiedesk.nl/), een gratis toegankelijk spreekuur waarin een mediator en een maatschappelijk werker gezamenlijk spreekuur houden voor alle vragen omtrent relaties. Verder neemt Apeldoornse Mediators op verzoek van de gemeente Apeldoorn deel aan een breed overleg om vechtscheidingen te kunnen terugdringen. Behalve mediators en advocaten nemen aan dit overleg ook deel: CJG, intern begeleiders van scholen, KIES-coaches, jeugdbescherming, zorgorganisaties die BOR en Kinderen uit de Knel aanbieden, relatietherapeuten, wijkpolitie, verloskundigen, et cetera. Mediation komt zo bij veel partijen onder de aandacht. Ook konden naast en deels vanuit Apeldoornse Mediators een aantal intervisiegroepen worden opgestart op zakelijk en familiegebied. En last but not least, de collegialiteit onder de deelnemende mediators is enorm vergroot wat onder andere resulteert in het delen van expertise met elkaar.

Pieterse: “De concrete voordelen van Apeldoornse Mediators liggen vooralsnog op het gebied van familiezaken. De zakelijke kant moet zich nog ontwikkelen maar ook daar komen vast nog ideeën voor. Wat bepalend is voor het succes, is de instelling van de mediators. Beschouw elkaar niet als concurrent maar als concullega en realiseer je dat je door samenwerking de koek groter kunt maken.”