Mediation op de kaart: Het Nationale Gesprek

De samenleving heeft mediation hard nodig, juist in deze tijd. Vanuit die overtuiging startten begin 2015 een vijftiental MfN-registermediators ‘Het Nationale Gesprek ‘, een initiatief waarbij mensen die elkaar normaal gesproken niet zouden tegenkomen bij elkaar worden gezet om onder begeleiding van een mediator in gesprek met elkaar te gaan.

Hein Westerouen van Meeteren, namens de initiatiefgroep Het Nationale Gesprek: “Wij zagen een samenleving die uiteen wordt getrokken in vijandig tegenover elkaar staande, steeds agressiever wordende subculturen. Groepen gelijkgestemden die meer en meer weigeren naar een ander dan het eigen geluid te luisteren. Een politieke cultuur die stap voor stap, scheldpartij na scheldpartij, verhardt en verbaal verloedert. Een alarmerende situatie, want waar eindigt het? Geweld van allen tegen allen? Een soort oorlogstoestand?”

De andere kant

Na Charlie Hebdo, Bataclan, Istanbul en Brussel is wel duidelijk dat de verharding levens kost. Westerouen van Meeteren: “Als mediators voelden we ons machteloos. Totdat we iets essentieels bedachten. Want wie zorgt er nou juist voor dat mensen met elkaar in gesprek komen en blijven? Wie zorgt ervoor dat mensen al pratend met elkaar steeds meer ontdekken wat de diepere laag is van hun heibel? En wie zorgt ervoor dat spanningen en wrijvingen niet ontaarden in meppen, knokken, hakken en slachten? Dat zijn wij, de mediators. Althans, we doen ons best. Niet omdat we menen betere mensen te zijn, maar wel omdat wij menen te kunnen helpen met zoeken en graven. En we kunnen helpen elkaar beter te begrijpen, te verstaan. Iets meer te horen over de leef -en denkwereld van de andere kant. Een andere kant waarvan we het bestaan misschien niet eens kenden. Zo werd Het Nationale Gesprek geboren.”

Pilot in zes gemeenten

Het idee is simpel en krachtig: zet via een aselecte greep uit de gemeentelijke basisadministratie mensen bij elkaar die elkaar elders niet zouden tegenkomen. Vreemden voor elkaar. Juist doordat ze opgesloten zitten in de eigen groep, wijk of cultuur. Laat de burgemeester van een gemeente deze mensen uitnodigen en laat mediators dat gesprek begeleiden. Vanuit dat idee maakten de initiatiefnemers van Het Nationale Gesprek contact met gemeenten. Inmiddels zijn er zo’n zes gemeenten meegenomen in de pilot. Een tiental staan op de rol.

Westerouen van Meeteren: “De ervaringen zijn hoopgevend en leerzaam. We zoeken verder. We blijven experimenteren. We zetten met ons initiatief het vak mediation midden in een verbrokkelende en grimmige samenleving. We willen verbinden waar het brood en broodnodig is.”

Ga voor meer informatie naar: www.hetnationalegesprek.nl