Mediation in strafrecht gaat door

Goed nieuws voor daders, slachtoffers, rechters en strafmediators! Er is volgend jaar toch geld voor mediation in het strafrecht. De Tweede Kamer nam op 8 december een amendement op de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie aan. Minister Van der Steur kondigde eerder aan dat er in 2017 geen geld voor is.

PvdA-Kamerlid Recourt diende met steun van D66, ChristenUnie, SP en GroenLinks een amendement op de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie in met als doel toch de benodigde 1,5 miljoen euro beschikbaar te stellen. Volgens het amendement kan dekking worden gevonden door gereserveerde middelen voor de reorganisatie van bestuursrecht in hoogste instantie hiervoor te gebruiken. Recent trok het kabinet het wetsontwerp hiertoe in. De Tweede Kamer nam op 8 december jongstleden het amendement van Recourt aan. Hierdoor kan mediation naast strafrecht bij de rechtbanken doorgezet worden.