Mediators gaan partijen ondersteunen bij Brexitconflicten

De Nederlandse Mediatorsvereniging, NMv, komt het bedrijfsleven te hulp bij Brexitconflicten. Deal of geen deal, veel contracten zullen met behulp van advocaten juridisch worden aangepast. Tegelijkertijd zal de uitwerking en uitvoering van de Brexit op meerdere niveau’s in het bedrijfsleven, en mogelijkerwijs ook in privélevens, ingrijpen. Hierdoor kan er onvrede en spanning ontstaan. Onvrede vanwege onzekerheid, grote veranderingen, aanpassingen in de werkwijze, vaak versterkt door cultuurverschillen.

Juist die cultuurverschillen komen naar boven als de Brexit echt een feit is geworden. Want de paraplu van Europese afspraken en wetgeving geldt dan niet meer en een eenduidige Britse manier van werken bestaat ook niet. Wales, Noord Ierland en Schotland hebben hun eigen wetten, gewoontes en regels.

Om die onzekerheid en onvrede, naast het juridisch gesteggel in goede banen te leiden, lanceert de NMv de website www.brexit-problemen.nl . Een Platform waar bedrijven ervaren Cross-Border mediators, internationaal werkende mediators, kunnen vinden die met hun specifieke kennis en ervaring de bedrijven kunnen ondersteunen in deze complexe conflicten.

Conflictbemiddeling betekent ook de goede verhoudingen bewaren, ook gedurende het juridische geschil. Het bedrijfsleven kan zich niet permitteren dat het werk stil komt te liggen.

De pool van internationaal opererende mediators op de website www.brexit-problemen.nl zijn allen lid van de NMv, de grootste beroepsvereniging van mediators in Nederland. Ze werken allen onder de standaarden en regels van het IMI, MfN- en ADR register.