Mediators de markt op: de Oplossingenwinkel in Amsterdam-Noord

Van woensdag 5 oktober tot en met zaterdag 8 oktober opende de Oplossingenwinkel in een voormalig wokrestaurant aan het het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord. Vier dagen en één koopavond lang konden bezoekers (100% gratis) aan de slag met conflict en oplossingen. In een informele en creatieve sfeer werden ze uitgenodigd om stil te staan bij eigen en andermans handelen in geval van conflict. Zo inspireerde de winkel Amsterdammers tot oplossingen.

Initiatiefnemers, Anouk van der Jagt en Tabitha van den Berg zijn beiden zelfstandig MfN-registermediator, NMv-lid en actief als (vrijwillig) buurtbemiddelaar bij Stichting Beter Buren.

Op tijd hulp inroepen

Anouk van der Jagt, familiemediator bij Fiftyfifty mediation: “We bedachten een paar maanden geleden hoe tof het zou zijn als meer mensen in staat zouden zijn om effectief om te gaan met conflicten. Of op tijd hulp inroepen als ze dreigen vast te lopen in conflict. Zeker bij echtscheidingen zie ik vaak dat niet alleen de (ex-)partners maar ook omringende familie en eventuele kinderen enorm lijden onder het conflict. Daar is echt winst te behalen. Maar hoe breng je dat bewustzijn over de bühne? Vanuit die gedachte ontstond de Oplossingenwinkel. We hebben lang gezocht naar een goede plek. Ondanks de leegstand bleek dat nog niet zo eenvoudig. Vorige maand kwamen we in contact met een groep creatieve ondernemers die allerlei mooie initiatieven ontplooien in het oude wokrestaurant naast de markt. Zij boden ons een fijne plek die vier dagen.”

Oplossingen en verhalen

Tabitha van den Berg (Mediation Amsterdam): “Op mijn visitekaartje staat de slogan: samen op zoek naar de beste oplossing voor uw conflict. En in de praktijk is dat ook wat wij mediators allemaal dagelijks doen: mensen in mediation of coaching helpen zoeken naar passende oplossingen. Maar het liefst wil ik meer mensen bereiken en conflictvaardig maken. Want wat maken we er soms een zooitje van als mensen onderling. Ook in Amsterdam Noord. Daarom hebben wij maandenlang vrijwillig onze tijd gestopt in de Oplossingenwinkel. Het was ontzettend gaaf om te merken hoeveel mensen daar enthousiast van werden. We hebben heel veel hulp gehad van andere ondernemers (én collega mediators / NMv leden zoals Eliane Dosker, Carla van der Heijden en Tineke Otter) die gratis hun kennis en diensten aanboden. De winkel en de foto-expositie “Kind en Conflict”, gemaakt in samenwerking met groep 7/8 van een plaatselijke basisschool, nodigden mensen uit om hun verhaal te delen. Het was heel bijzonder om met allerlei soorten mensen in gesprek te raken. Van herstellend alcoholiste tot hipster moeder met bakfiets. Met de groenteboer op de markt én een artistieke ambitieuze ondernemer. Over van alles eigenlijk. Verbroken contact met een zoon of dochter, moeizame relaties met de buren, erfenissen, opvoedingsdilemma’s, financiële moeilijkheden en gedoe op het werk. Daarnaast boden we mensen ook een andere blik of oplossing aan, door een workshop Tafelopstellingen, introductielessen Kung Fu, een Open Coffee met ondernemers, en een bijzondere filmavond met de documentaire Als Ik Je Zie dan Groet Ik je over herstelrecht naar aanleiding van een gewapende overval op een café in IJburg (door twee zeer jonge buurtgenoten).”

En nu?

We kijken met een gevoel van voldoening terug op de afgelopen week. Het was hard werken en hoewel we een kleine 100 mensen gesproken/betrokken hebben gedurende die 4 dagen, had de opkomst nog wel hoger gemogen. Desondanks hebben we echt hele bijzondere gesprekken gevoerd en mooie verbindingen gelegd. Ook met andere ondernemers/ conflictoplossers in onze wijk. We kijken nu of en hoe we in 2017 verder kunnen met dit project, want het smaakt zeker naar meer. En mediation blijft een ambacht dat zijn plek in de maatschappij nog deels moet veroveren. Wij hopen dat initiatieven zoals de Oplossingenwinkel daaraan bijdragen.

Op de hoogte blijven? Volg ons op www.facebook.com/oplossingenwinkel of stuur ons een mailtje: mailto:tabitha@mediationamsterdam.nl en anouk@fiftyfiftymediation.nl