In memoriam Douwe Mulder (1950-2016)

Totaal onverwacht is op 10 december Douwe Mulder overleden. Voor wie hem niet kent: Douwe heeft meegeholpen om de NMv op te richten en was daarna enkele jaren lid van het eerste bestuur. Hij werd binnen deze kring ervaren als een warme, attente en vriendelijke persoonlijkheid met een oprecht en diep vertrouwen in de toekomst van mediation. Er moest in die beginjaren veel gebeuren. Intern, door uit het niets een krachtige beroepsvereniging neer te zetten. Extern, door in nauwe samenwerking met andere organisaties alles te doen wat de groei en bloei van mediation kon bevorderen. Bovendien werkte ieder van ons ook hard aan de opbouw van zijn of haar eigen praktijk, puur gericht op mediation of, zoals bij Douwe, daarnaast gericht op opleiding en training. Kortom, het waren intense jaren, waarin we het ook nog onderling eens moesten worden over hoe een en ander er uit moest zien en hoe dit te bereiken. Het was om die reden dat Douwe, na diepgaande en openhartige gesprekken, besloot om het bestuur te verlaten. De vereniging verliet hij vanzelfsprekend nooit. Hij heeft nadien nog vele ledenvergaderingen bezocht. Voor Douwe vormde ongetwijfeld Het Mediationhuis de kroon op zijn werk. De totstandkoming ervan was geen eenvoudige opgave; wat, zoals wij allen weten, een kroon des te waardevoller maakt. Uiteindelijk wist hij te bereiken wat hij wilde op de manier waarin hij geloofde. Het was hem ten volle gegund. Dit herinner ik mij: Douwe liep ooit tijdens een mediation met zijn cliënten door een fraaie tuin. Deze raakten eindelijk weer rechtstreeks met elkaar in gesprek en hij dacht, achter hen aan lopend en genietend van de natuur om hem heen: wat heb ik toch een mooi beroep. Ik wens zijn dierbaren alle sterkte toe bij het verwerken van dit grote verlies.

Huub Sprangers, oud-voorzitter NMv