ICC International Commercial Mediation Competition 2017 in Parijs

Verslag Team Groningen

Op 10 en 11 november 2016 won Team Groningen de Business Mediation Competition 2016 in Amsterdam. Als winnaars van de Nederlandse competitie ontvingen de studenten van dit team een wildcard om van 3 t/m 8 februari mee te doen aan de internationale competitie in Parijs: de ICC International Mediation Competition. De NMv sponsorde het team met een cheque ter waarde van € 1.000 voor de reiskosten. Team Groningen doet hieronder verslag van hun ervaringen in Parijs:

“Op 10 en 11 november 2017 hebben wij de Business Mediation Competition 2016 te Amsterdam gewonnen. Dit was al een fantastische ervaring, maar door deze winst te pakken kregen we een wildcard om in Parijs aan de wereldwijde ICC International Mediation Competition week mee te mogen doen. Onder begeleiding van onze coaches Jeannette Smit en Patrick Koerts hebben wij ons zo goed mogelijk voorbereid en zijn wij per trein naar Frankrijk vertrokken.

De eerste dag van de competitie vond de registratie plaats. Een uitgelezen kans om een eerste indruk van de concurrentie te krijgen. ’s Avonds stond de welkomstcocktail op het programma in het prachtige les salons de l’Hôtel des Arts & Métiers. We hadden de gelegenheid om de andere deelnemers te spreken, maar ook juryleden, coachen en vrijwilligers.

Zaterdagochtend 4 februari namen Annieck en Mark het op tegen de University of Saskatchewan (Canada). Zij  onderhandelden  als  een  stalen  vuist  in  een  fluwelen  handschoen; hoewel ze erg vriendelijk overkwamen, gaven ze moeizaam informatie weg.

De volgende ochtend streden David en Michelle tegen twee dames van de Russian Foreign Trade Academy. De Russen maakten hun reputatie waar: er werd onderhandeld met weinig tot geen emotie, terwijl de case zich daar juist uitstekend voor leende.

Maandagochtend namen Michelle en Mark het op tegen studenten van de University of Strathclyde (Schotland). Tijdens deze sessie gebeurde iets ongebruikelijks: de mediator ruilde voor een aanzienlijk deel van de tijd met de stoel van de cliënt van Schotland. Later die dag namen David en Annieck het op tegen twee studenten van de College of Law and Business (Israël). Het tempo van voorwaarts gaan lag hoog.

’s Avonds vond de middle cocktail plaats, een spannend moment.  Slechts 16 van de 66 teams zouden doorgaan. Helaas zaten wij hier niet tussen. Desalniettemin hebben we ontzettend veel geleerd. We hebben leren omgaan met andere culturen, ons Engels is er met rasse schreden op vooruit gegaan én we zijn een stuk zekerder aan de onderhandeltafel geworden.

Wij hebben mogen ervaren hoe ontzettend belangrijk mediation in de praktijk is. In de rechtszaal kijkt men naar standpunten, maar vaak wordt daardoor het achterliggende belang vergeten. Mediation richt zich juist op de belangen en pakt het probleem bij de wortel aan. Naast het feit dat het een hele leerzame ervaring was hebben we er erg van genoten en kunnen we zeer tevreden terugblikken op een fantastische week.”

David Altunian
Annieck van Eck