In memoriam Wytse Bonga

(18 maart 1946 – 7 februari 2017)

Wytse Bonga

Op 14 februari werd erevoorzitter Wytse Bonga begraven, na een herdenkingsdienst in Naarden. Op dezelfde dag vierde de NMv haar 15-jarig bestaan in Madurodam, de vereniging waarvoor hij zoveel heeft gedaan onder het motto: samen zijn wij sterker dan één alleen.

Wytse was al vroeg een man van bewezen verdiensten. Toen in de vorige eeuw het woord mediation nauwelijks enige herkenning opriep en moeiteloos werd verward met de mystieke wereld van meditation, bezocht hij onbevangen advocatenkantoren om hen op de hoogte te brengen van het goede nieuws. Serieus namen ze hem niet, wat hem niet weerhield om door te gaan met zijn zendingswerk. Hun houding veranderde. Hij werd later graag ingeschakeld als mediator, en terecht!

In 2000 onderzocht een werkgroep op verzoek van de regio’s Amsterdam, Den Haag en Rotterdam of de tijd rijp was voor een landelijke beroepsvereniging. Een tweede werkgroep kreeg daarna van bijna alle toenmalige regionale en andere thematische mediatorsverenigingen de opdracht om haar in en op te richten. Het Nederlands Mediation Instituut in de persoon van directeur Paul Walters steunde van de zijlijn dit initiatief waar het kon. Zowel in die tweede werkgroep als daarna zes jaar in het bestuur vervulde Wytse de rol van vicevoorzitter. In 2008 werd hij voorzitter tot hij in 2010 werd opgevolgd door Ruud van Herpen, die ook lid was van die tweede werkgroep. Wytse betekende voor de NMv echter veel meer dan jarenlang bestuurder zijn.

Wytse geloofde intens in mediation en kwam daar rond voor uit. Zijn rotsvaste geloof moet veel mediators naar de NMv hebben getrokken. Hij werkte daar ook eigenhandig aan door onophoudelijk met een inspirerend verhaal de kleinere mediatorsverenigingen te bezoeken. Een aantal van de grootste wist hij op dezelfde manier te verleiden tot samenwerking. Zo ontstond het Centraal Mediators Beraad, een overleg dat zeven jaar onder mijn leiding functioneerde om ten slotte, samen met het NMI, een organisatie gericht op kwaliteitsvragen, op te gaan in de Mediatorsfederatie Nederland. Dit nam niet weg dat hij zich daarnaast ook hartstochtelijk inzette voor de Vereniging Mediators Noord-Holland (samen met Nicole van Gelder, die voor Amsterdam in de eerste werkgroep zat en hem voor de tweede naar voren schoof), voor mediation in het Openbaar Bestuur en voor die in de luchtvaart, een reeks die ongetwijfeld niet volledig is.

Een ander belangrijke rol van Wytse was die van “het goede voorbeeld”. Hij stond voor zijn vak en straalde dit ook uit. Op zijn visitekaartje stond mediation niet onder het ene of andere hoofdberoep, zoals velen deden en doen, maar als enig beroep. Hij schreef ook altijd mediator en mediation met een hoofdletter, want zo voelde hij het nu eenmaal.

Ten slotte was Wytse onvermoeibaar als het ging om een visie op de toekomst van mediation en de mediator, om vraagstukken van kwaliteit en over onze vakgebonden belangen.

Waartoe heeft zijn tomeloze inzet geleid? Op dit moment zijn 50.000 mediations op jaarbasis geen uitzondering. In 2010 waren er tussen de negenhonderd en twaalfhonderd mediators die jaarlijks gemiddeld dertig mediations deden. Wytse heeft aan die ontwikkeling een belangrijke bijdrage geleverd. Wie hem kende, zal zijn markante persoonlijkheid niet licht vergeten.

– Huub Sprangers –