Onderzoek ‘Nederlanders en Mediation’

Mediation door consumenten vaker ingezet, maar zakelijke markt blijft achter

Ongeveer 6% heeft zelf gebruik gemaakt van bemiddeling, van wie ruim de helft bij een scheiding. 14% van de mensen kan mediation uit zichzelf benoemen. Meer dan de helft van de mensen associeert mediation met relatieconflicten.Zodra de ondervraagden aan mediation worden herinnerd en het begrip toch wel kunnen thuisbrengen (70%), noemen ze het zinvol (54%). Slechts 4% denkt niet dat mediation zinvol kan zijn. De meest genoemde voordelen van mediation zijn minder schade aan relaties (61%) en minder kosten dan een rechtsgang (56%). Een derde van de ondervraagden is geneigd om bij een conflict naar de rechter te stappen. Net iets meer mensen (38%) zouden eerder voor mediation kiezen. Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok NetPanel, die de uitslagen garandeert met een marge van 3%.Er is met 1,7 miljoen gerechtelijke uitspraken (in 2015) grote behoefte aan een zakelijke en praktische aanpak van conflicten buiten de rechtbanken om. Het gebrek aan kennis over zakelijke mediation successen komt voort uit de geheimhoudingsafspraken van mediators, weet de NMv. “Een geslaagde mediation kun je buiten je praktijk moeilijk uitleggen. Vertrouwen en vertrouwelijkheid zijn de belangrijke pijlers van ons vak”, verklaart NMv-voorzitter Frederique van Zomeren.

Ga voor meer informatie naar onderzoek ‘Nederlanders en Mediation’.