Jannie Kieft zet mediation op de kaart

In deze rubriek besteden we aandacht aan een mediator die met een opmerkelijke promotie mediation op de kaart zet. Dit keer de promotie van Jannie Kieft, mediator in het onderwijs, bij familie- en arbeidszaken, en medeoprichter van de stichting Herstelcirkels. Haar ambitie is om mensen te leren hoe ze zelf hun conflicten kunnen oplossen. Dat doet ze door workshops aan te bieden bij een breed publiek.

Eerste workshop Volksuniversiteit

Jannie, boordevol met ideeën voor workshops, bedacht hoe ze mensen kon bereiken die iets willen leren. Ze kwam uit bij de Volksuniversiteit en bood een aantal van haar workshops aan. Met titels variërend van ‘Kijk op conflicten’, ‘De boodschap van boosheid’, ‘Conflict, daar kan ik (n)iets mee’, ‘Luisteren’, en ‘Herstelcirkels’. Verschillende volksuniversiteiten hadden interesse. In Den Bosch, Oss en Kaatsheuvel namen de Volksuniversiteiten de workshops op in hun aanbod. Het duurde even voordat er voldoende animo was, maar dit voorjaar waren er genoeg aanmeldingen voor de workshop ‘Conflictopstellingen’. Jannie: “Wat mensen over de streep trok om zich aan te melden was een combinatie van de titel die nieuwsgierig maakte – een kwestie van marketing dus – en het bekende element van ‘opstellingen’ – kenmerkend voor de oefenmethodiek uit herstelcirkels – dat tijdens de workshop aan bod kwam. Kortom, de titel en inhoud dekte de lading.“

Conflicthantering in eigen omgeving

Tijdens de workshop ‘Conflictopstellingen’ konden de deelnemers zelf ervaren hoe een herstelcirkel in zijn werk gaat en hoe het is om daar deel van uit te maken. Een bont gezelschap, waaronder medewerkers van een HR-afdeling van een vervoersbedrijf, sociaal-maatschappelijke vrijwilligers, een stagiair-begeleider van een ROC, familie- en trauma-opstellers, en ‘gewone burgers’ met een probleem, konden de dynamiek van een herstelcirkel aan den lijve ondervinden. Het leverde een intensieve en boeiende avond op voor alle betrokkenen. Zij hebben kennisgemaakt met deze bijzondere vorm van conflicthantering en daarmee een instrument in handen gekregen waarmee ze in hun eigen omgeving constructief een conflict kunnen aangaan en uitwerken. Jannie: “En dat is precies wat ik met mijn workshops wil bereiken: mensen zelf leren hun conflicten op te lossen.”

Workshop_Volksuniversiteit_1 Workshop_Volksuniversiteit_2
Deelnemers aan de eerste workshop ‘Conflictopstellingen