Strafmediators krijgen meer stem

Op 30 september hebben strafmediators een nieuwe vereniging opgericht: de Nederlandse Vereniging van Mediators in Strafzaken, VMSZ.

In Nederland bevindt strafmediation zich nog altijd in de pilotfase; een pilot die het ministerie van V&J thans zelfs dreigt te beëindigen met als argument dat er geen geld voor is! In een hele reeks landen om ons heen heeft men er wel geld voor over en functioneert strafmediation al jarenlang als vast onderdeel van de rechtspraak. In België is herstelrecht voor jongeren (Hergo) de norm en kunnen volwassenen die verdacht worden van een misdrijf altijd bemiddeling aanvragen. In Duitsland is er Täter-Opfer-Ausgleich (TAO) en in Frankrijk is Méditation Pénale opgenomen in de wet.

Nederland loopt niet bepaald voorop als het gaat om mediation in strafecht. De NMv is mede vanwege deze achterstand verheugd dat de strafmediators zich organiseren en trekt waar mogelijk samen op met de nieuwe vereniging door gezamenlijk te werken aan een volwaardige plaats van mediation binnen het strafrecht. En samen het bewustzijn van het belang van bemiddeling ook in strafrechtelijke conflicten te vergroten.

De nieuwe vereniging is enthousiast van start gegaan onder voorzitterschap van Makiri Mual, met een symposium waaraan ook kamerlid en voorvechter van mediation Jeroen Recourt deelnam. Wij wensen de strafmediators veel succes toe!