Lustrumjaar in vogelvlucht

Het NMv-lustrumjaar eindigt. Wij kijken terug op een fantastisch jaar waarin we het thema echt recht hebben gedaan. De belangen zijn gebundeld! Er was grote opkomst en participatie van onze leden, in het bijzonder van de ambassadeurs. En we kregen  aandacht en input van buiten. Van andere vakverenigingen, organisaties en professionals, zoals de mediationbureau’s van de rechtbanken, politie, verzekeraars, HR-professionals, et cetera. We blikken graag met u terug op wat we als NMv in 2017 allemaal hebben gedaan.

Online ambassadeur: de social mediator

Ten eerste hebben we begin 2017 de zogenaamde ‘social mediator’ aan het werk gezet. Een social media campagne via het Twitter-account @ActiveMediator. Het hele jaar door waren er ruim 6.000 acties vanuit dit account (tweets, likes, retweets). Allemaal positieve berichten over mediation. En die zijn maar liefst ruim 300.000 keer gezien!

Opening Lustrumjaar

Op 14 februari was er de goed bezochte feestelijke opening van ons lustrumjaar in Madurodam. Bij deze mooie gelegenheid hebben we onze nieuwe Raad van Advies voorgesteld en aan het woord gelaten.

Mediation Magazine

In mei lanceerden we ons Mediation Magazine. De prachtige glossy voor het publiek, met vereende krachten door leden gefinancierd en geproduceerd. Inmiddels zijn er 6.000 exemplaren verspreid door Nederland en ligt het Magazine op vele leestafels. Mocht u nog exemplaren willen bestellen (we hebben nog een kleine voorraad), ga dan voor meer informatie naar het Mediation Magazine.

Week van de Mediation en Lustrumfestival

En in juni organiseerden we natuurlijk samen de Week van de Mediation, waarbij we het programma in een publiekswebsite op de landkaart hebben gezet. In deze week waren er honderden acties vanuit de leden, waarbij de aandacht werd getrokken van verwijzers, publiek en lokale en regionale media.

Een hoogtepunt in die week was ons eigen lustrumfestival in het weergaloze Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Wat een mooi en vol programma en wat een gezellig en feestelijk diner in de tuin als afsluiting!

Tijdens het lustrumfestival presenteerden we de nieuwe vormgeving van ons Tijdschrift Conflicthantering, waarvan ook de redactie deels is vernieuwd. Ze zijn heel 2017 met groot elan aan het werk geweest.

Eerste Mediation Impact Award

En over elan gesproken: dat gold zeker voor de winnaar van onze nieuw in het leven geroepen Mediation Impact Award, die we in ons lustrumjaar voor het eerst hebben toegekend. U stemde in grote meerderheid voor Eberhard van der Laan, zoals we bekend konden maken op het lustrumfestival. De award lieten we ontwerpen door kunstenaar Liesbeth Jimmink een speciaal en symbolisch object in brons: de ‘eikomma’.

Marktonderzoek

Ook in juni konden we de resultaten van ons publieks-marktonderzoek bekend maken. Gesteund door de MfN lieten we de stand van mediation in Nederland onderzoeken. En wat fijn: de bekendheid van mediation bleek flink te zijn toegenomen sinds de laatste meting in 2011.

En dit geldt trouwens ook binnen de overheid zoals recent bekend werd uit een vergelijkbaar onderzoek van de VMO, Ook aan dit onderzoek heeft de NMv bijgedragen.

Mini-symposium

En tenslotte hebben we onze najaars-ALV in november gecombineerd met het uitverkochte mini-symposium over samenwerking met de advocatuur in familiemediations. Ook daarbij konden we als mediators weer de belangen bundelen met in dit geval de advocatuur. Op de alweer prachtige locatie in het klooster in Zwolle hielden we ter afsluiting alweer de laatste feestelijke borrel van 2017.

En verder

We kunnen zeker tevreden zijn over ons lustrumjaar, maar dit geeft ons geen reden om op onze lauweren te rusten. In 2018 gaan we natuurlijk gewoon verder met ons mooie vak. En we blijven ons samen inspannen om mediation op de kaart te zetten in Nederland. We hoeven ons niet te vervelen want er is nog genoeg te doen!

Eline van Tijn
Bestuurslid met het lustrum in de portefeuille