Terugblik symposium ‘Succesvolle mediationwet: to opt in or to opt out?!’

Op donderdag 27 oktober organiseerde de NMv aansluitend aan de algemene ledenvergadering het symposium ‘Succesvolle mediationwet: to opt in or to opt out?!’. Tijdens dit symposium kwamen de ervaringen met mediationwetgeving in andere landen aan bod. Barney Jordaan, een Zuid-Afrikaan die in België woont en werkt, Luigi Cominelli uit Italië en Juan Tausk uit Argentinië vertelden over hoe mediation zich in hun land heeft ontwikkeld nadat het op min of meer verplichtende wijze in regelgeving is vastgelegd. Alle drie maakten zij duidelijk dat de ontwikkeling die mediation in hun land heeft doorgemaakt, niet per se leidt tot de een grotere inbedding van de beroepsgroep van mediators. Het betekent ook niet dat mediators daar een goed lonende praktijk kunnen opbouwen.

Verder stonden we tijdens het symposium stil bij de ontwikkeling in Nederland, uiteengezet door Fred Schonewille. Hij maakte duidelijk dat de voorgenomen wetgeving de huidige praktijk van conflictoplossing niet lijkt te veranderen, en ook hoe nodig ook een cultuuromslag in conflicthantering in Nederland is.

De sprekers verwerken de inleidingen die ze tijdens het symposium presenteerden in een artikel dat verschijnt in het eerste nummer van het Tijdschrift Conflicthantering in 2017. Het artikel is een mooie en inhoudelijke ondersteuning die de NMv zal inzetten in de lobby voor de voorgenomen mediationwet.