Actie van de dag: conflicttour langs karakteristieke plekken in Den Bosch

Tijdens de #mediationweekNL zetten we elke dag een activiteit van één van onze leden in het zonnetje. Vandaag: de Conflicttour die langs karakteristieke plekken in Den Bosch voert Mediator Frank Welch vertelt:

Wat houdt jullie actie in?

“Met onze Conflicttour nemen we deelnemers mee op een stadswandeling door het centrum van Den Bosch. We hebben een route uitgezet die voert langs plekken in de stad waar conflicten hebben gespeeld of nog steeds spelen. Daar vertellen we dan over, en natuurlijk geven we ook aan wat mediation bij dat betreffende conflict had kunnen betekenen. Naast een mooie stadswandeling is het dus ook een kleine geschiedenis van conflictbeslechting in onze stad. En omdat Den Bosch zo’n rijke historie vol prachtige verhalen kent, kunnen we behoorlijk ver terug in de tijd!”

Wat is je belangrijkste tip voor mensen die met een conflict zitten?

“Wees niet bang om hulp in te schakelen. Mensen wachten daar vaak mee tot ze echt geen uitweg meer zien, en dan rest vaak alleen nog maar een gang naar de rechter. Het kan soms ook wat onwetendheid zijn. Dan hebben mensen niet in de gaten hoe een conflict maar voort blijft sudderen en denken ze: dat lossen we zelf wel een keer op. Een conflict kan zo maar ontsporen, terwijl je een paar stappen terug met wat professionele hulp nog prima tot een oplossing had kunnen komen.”