Actie van de dag: de AgriMediators trekken eropuit

Tijdens de #mediationweekNL zetten we elke dag een activiteit van één van onze leden in het zonnetje. Vandaag: de AgriMediators trekken eropuit voor een gratis eerste adviesgesprek. Mediator Dorine Zwaan vertelt:

Wat houdt jullie actie in?

“Tijdens de Week van de Mediation willen we onze doelgroep, de agrarische ondernemers, op een laagdrempelige manier kennis laten maken met wat mediation voor hen zou kunnen betekenen. Dat gebeurt niet bij ons op kantoor, zoals bij mediation doorgaans gebruikelijk is, maar op het boerenbedrijf zelf. Dat geeft een duidelijk beeld van de problematiek en soms begint daar de uitdaging al: want hoe kies je een neutrale plek als meerdere gezinnen op één erf wonen de met elkaar in een familieconflict verwikkeld zijn? In de vragen die we krijgen speelt bedrijfsoverdracht bijvoorbeeld een grote rol. Daar komt veel bij kijken: van de verschillende verwachtingen die bij ouders en kinderen leven tot de dubbele pet die je als familielid én compagnon vaak op hebt. Bij dit soort gecompliceerde processen kan mediation een belangrijke rol spelen om tot oplossingen te komen die voor alle partijen aanvaardbaar zijn.”

Wat is je belangrijkste tip voor mensen die met een conflict zitten?

“Durf voor jezelf te erkennen dat je het soms lastig vindt om over een conflict te praten en realiseer je vervolgens dat dit heel normaal is. In de agrarische wereld komen er bijna altijd familiebanden bij kijken en dat maakt het extra gecompliceerd. Hulp van buitenaf echt heel veel betekenen, zeker met mediators die boerengevoel en boerenverstand hebben. Maar hoe later je die hulp inroept, hoe lastiger het wordt om te bereiken wat je waarschijnlijk allemaal nastreeft: een goede overdracht van het bedrijf en een familie die weer met elkaar door één deur kan.”