Actie van de dag: telefonisch spreekuur Centrum Onderwijs Mediation

Tijdens de #mediationweekNL zetten we elke dag een activiteit van één van onze leden in het zonnetje. Vandaag: het telefonisch spreekuur van het Centrum Onderwijs Mediation. Mediator Jannie Kieft vertelt.

Wat houdt jullie actie in?

“We zitten dagelijks van 11 tot 13 uur klaar om mensen die met een onderwijsconflict zitten kosteloos van advies te voorzien. En natuurlijk ook om wat meer algemene informatie over mediation te geven. Dat laatste is belangrijk: want ook al zit je niet met een concreet conflict is het goed om te weten wat mediation is en wat het eventueel voor je kan betekenen.

Met onze praktijk begeleiden wij mensen uit alle lagen van het onderwijs. Van een directeur die een conflict heeft met een leerkracht tot twee docenten die een duobaan vervullen en lastig samen kunnen werken. Ook doen we aan leerlingbemiddeling, waar we een groepje leerlingen eigenlijk opleiden tot mediators. Zij kunnen dan bemiddelen als twee leerlingen ruzie hebben, en dat werpt echt z’n vruchten af. Leerlingen zijn dikwijls beter in staat aan te voelen wat er nu echt speelt bij hun leeftijdsgenoten dan dat docenten dit kunnen. Dat zorgt vaak voor oplossingen waarmee alle partijen goed kunnen leven.”

Wat is je belangrijkste tip voor mensen die met een conflict zitten?

“Ik heb er eigenlijk twee. Allereerst wachten mensen doorgaans veel te lang tot ze actie ondernemen rond een conflict. Dan is het al zo lang aan het zieken en vaak een stuk lastiger om het nog in goede banen te leiden. Dus: wacht niet te lang en ga gewoon het gesprek met elkaar aan. We zetten er met onze trainingen dan ook bewust op in om mensen meer ‘conflictbewust’ te maken en ze praktische handvatten te geven om op een constructieve manier met conflicten om te gaan. Daarnaast nog een speciale tip voor schooldirecteuren: hoor altijd beide partijen. Dat klinkt – zeker voor mediators – als een enorme open deur, maar je wil niet weten hoe vaak er gehandeld wordt op basis van één kant van het verhaal. En zo kom je niet tot duurzame oplossingen.”