Eberhard van der Laan Mediation Award 2018

De Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv) schenkt elk jaar bijzondere aandacht aan mensen die door hun optreden en persoonlijkheid een verbindende rol in de samenleving spelen. Mensen die uiteenlopende belangen met elkaar kunnen verbinden en daarmee bijdragen aan een prettige samenleving, waarin ruimte is voor verschillende ideeën en gezamenlijke oplossingen. Deze boegbeelden staan voor dezelfde waarden als die gelden voor Mediation en verdienen daarmee de Eberhard van der Laan Mediation Award.

Genomineerden 2018:

Fokke&Sukke-trio John Reid, Bastiaan Geleijnse en Jean-Marc van Tol

John Reid, Bastiaan Geleijnse en Jean-Marc van Tol zijn als trio genomineerd vanwege de luchtigheid en humor van hun cartoons over recht en ruzie in het algemeen en uiteraard mediation in het bijzonder. Humor verbindt. Het overdreven ruziegedrag in Fokke&Sukke-cartoons is bijzonder grappig en ook scherp. De cartoons spreken voor zich en dragen bij aan bekendmaking van mediation bij het brede publiek. Daar zien we een enorme meerwaarde. En de karikatuur van de mediator als persoon is natuurlijk fantastisch. Daarnaast waardeert de NMv het enorm dat het trio vorig jaar vrijwel belangeloos heeft bijgedragen aan het Mediation Magazine en een aantal prachtige cartoons heeft getekend.

Vinod Subramaniam, Rector Magnificus Vrije Universiteit Amsterdam

Vinod Subramaniam is genomineerd vanwege het feit dat hij de allereerste leerstoel voor Mediation heeft opgericht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Een bekroning voor het vak en de professie. Ontzettend belangrijk ook voor een gezonde beroepsgroep is de variëteit in leeftijd, naast kennis, achtergrond en gender. Juist de aandacht voor mediation bij studenten is van grote meerwaarde. Door met een mediatorsbril te kijken naar recht en te laten ervaren dat er naast het toernooimodel binnen het recht ook een vreedzaam model is, in symbiose met psychologie en communicatie, creëer je rijkere juristen. Voor de ontwikkeling van het vak is een wetenschappelijk fundament onontbeerlijk. Vinod Subramaniam maakt dit mogelijk.

Khadija Arib, voorzitter Tweede Kamer

Khadija Arib is genomineerd vanwege de wijze waarop zij haar voorzittersrol van de Tweede Kamer invult en uitoefent. Publiekelijk met oog voor de belangen van allen, grote en kleine partijen, de stem van de meerderheid en van de minderheid, laverend tussen de scherpte van het debat. Maar ook achter de schermen. Zij wordt geroemd vanwege uw onderzoekende houding, het belang achter het standpunt, verbinding en helderheid. Zij zet mensen in hun kracht en geeft vertrouwen. Haar voorzitterschap is een inspirerend voorbeeld hoe je in een setting van tegenstellingen toch kunt samenwerken aan een beter Nederland.

Stemmen

Alle bij de NMv aangesloten mediators hebben hun stem kunnen uitbrengen op hun favoriete boegbeeld. Stemmen is nu niet meer mogelijk.

De winnaar wordt bekengemaakt tijdens het NMv-Event ‘Samen Werken aan Oplossingen’ op 17 oktober aanstaande.

Prijs

Een oorspronkelijk vormgegeven prachtige Award ontworpen door kunstenares Liesbeth Jimmink. Een speciaal en symbolisch object in brons: de ‘eikomma’.