Vier mediationlessen van Rabodirecteur Dirk Duijzer

Op woensdag 17 oktober kwamen de leden van de Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv) bijeen in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort voor het NMv-event ‘Samen Werken aan Oplossingen’. Het werd een dag vol inspirerende lezingen, workshops en dialoogtafels. Eén van de keynotes werd gegeven door Dirk Duijzer, directeur Cooperatie, Bestuur en Duurzaamheid bij Rabobank Nederland. Vanuit zijn decennialange ervaring met fusies deelde Duijzer een paar zeer relevante lessen met de aanwezige mediators. We zetten de vier belangrijkste op een rij.

Schroom niet om alle kaarten meteen op tafel te leggen

Van de wil om er samen uit te komen tot het belang van gelijkwaardigheid: aan het begin van zijn keynote zette Duijzer uiteen aan welke basiseisen een onderhandelingstraject dient te voldoen. Cruciaal hierbij: de noodzaak om van meet af aan transparant te zijn. “Als je dat niet doet, raakt dat uiteindelijk aan je eigen integriteit en geloofwaardigheid”, zo vertelde de Rabodirecteur. “Het is een veelvoorkomende reden waarom fusies klappen. Dan komen er later in het traject ineens zaken op tafel die tot dan toe onbesproken zijn gebleven. Dat is funest voor het wederzijdse vertrouwen en daarmee voor het proces.”

Gelijk hebben brengt je niet per se dichter bij een oplossing

Het juridische gelijk aan je zijde hebben is mooi, maar daarmee heb je volgens Duijzer nog niet per se een oplossing te pakken. Integendeel: elke partij heeft een eigen werkelijkheid en een eigen belang. In de manier waarop hier in onderhandelingen mee wordt omgegaan, ziet de Rabodirecteur de laatste jaren een kentering. “Een oplossing is steeds minder een uitruil van belangen. Dat was het vroeger vaak wel, maar inmiddels is dit een achterhaalde gedachten. Mensen geloven er niet meer in: het is steeds belangrijker geworden om te zoeken naar het gezamenlijke belang.”

Besef dat elke partij een sterke binding met zijn eigen verhaal heeft

Eén van de diverse voorbeelden die Duijzer uit z’n eigen loopbaan gaf, was zijn betrokkenheid bij de fusie van verschillende stichtingen die waren opgericht voor kinderen met kanker. Stichtingen waar bijvoorbeeld het geld zat dat door de nabije omgeving van de patiëntjes was opgehaald, om de hoge medische kosten te dekken of kankeronderzoek te steunen. Het idee was om al deze losse stichtingen in één overkoepelende vereniging onder te brengen. Een gevoelige kwestie, al was het maar omdat geen van de partijen afscheid wilde nemen van de eigen naam: daar zat natuurlijk een enorme emotionele geschiedenis achter. Uiteindelijk is ervoor gekozen om iedere stichting z’n eigen rol binnen de vereniging te geven, mét naamsbehoud. Door het belang van dat eigen verhaal te erkennen kon het toch nog tot een samenwerking komen, zo vertelde Duijzer.

Als je mensen wil overtuigen draait het uiteindelijk om gevoel

Aan het einde van zijn keynote deelde de Rabodirecteur nog een boektip: ‘Retorica’ van Aristotoles. In deze klassieke verhandeling zet de Griekse filosoof de kunst van het overtuigen uiteen, waarbij het met name draait om de drieslag ‘gevoel, hart en hoofd’ (ethos, pathos en logos). De lessen van de beroemde wijsgeer zijn volgens Duijzer ook vandaag de dag nog goed toepasbaar. Besef dat vooral de ‘ethos’, het gevoel, hierbij belangrijk is, zo benadrukte hij. Want hoe goed en hoe logisch je iets ook kan uitleggen, als je toehoorders er niets bij voelen, zal je ze nooit overtuigen.

Het verdere programma

Na de openingslezing van Duijzer sprak directeur Coskun Çörüz over de belangrijke werkzaamheden van het Centrum voor Internationale Kinderontvoering en de belangrijke rol die cross-border mediation hierbij speelt. Ook waren er workshops van Fredrike Bannink en Martin Brink en sloten de deelnemers af aan diverse dialoogtafels rond thema’s als ‘mediation bij corporate conflicts’ en ‘de psycholoog als mediator versus psychologische kennis in de mediation’.

De presentatie van Coskun Çörüz is binnenkort op deze pagina terug te vinden!