Khadija Arib wint Eberhard van der Laan Mediation Award 2018

Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib heeft de Eberhard van der Laan Mediation Award 2018 gewonnen. Dat werd bekend tijdens het NMv-event ‘Samen Werken aan Oplossingen’ dat op 17 oktober werd gehouden in Amersfoort. NMv-voorzitter Frederique van Zomeren prees Arib bij het toekennen van de prijs voor haar verbindende rol in de samenleving. “Haar Kamervoorzitterschap is een inspirerend voorbeeld van hoe je in een omgeving vól tegenstellingen toch kunt samenwerken aan een beter Nederland”, zo zei Van Zomeren. De andere genomineerden waaruit de NMv-leden dit jaar konden kiezen waren de makers van Fokke & Sukke (John Reid, Bastiaan Geleijnse en Jean-Marc van Tol) en Vinod Subramaniam, de Rector Magnificus van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Arib liet in een reactie weten vereerd te zijn met de toekenning van de prijs. “Ik vind het een eer dat ik deze award mag ontvangen, zeker ook omdat de prijs is vernoemd naar Eberhard van der Laan. Ik had grote bewondering voor hem. Als Tweede Kamervoorzitter is het mijn taak erop toe te zien dat het debat goed verloopt. Dat partijen hun standpunten goed voor het voetlicht kunnen brengen, dat ze elkaar met respect benaderen en constructief zoeken naar consensus – naar oplossingen in het algemeen belang van mensen. De zoektocht naar wat Kamerleden bindt is de essentie van onze parlementaire democratie. Zonder overeenstemming bereik je niets”, zo zegt de Tweede Kamervoorzitter.

Vernoemd naar de eerste winnaar
De Eberhard van der Laan Mediation Award geldt als de opvolger van de NMv Mediation Impact Award en is vernoemd naar de eerste winnaar. De vorig jaar overleden oud-burgemeester van Amsterdam geldt als een van de grondleggers van mediation in Nederland. Zo liet hij als burgemeester honderden ambtenaren trainen in mediationvaardigheden. Deze voortrekkersrol leverde hem in 2017 de prijs op. Met het uitreiken van de prijs wil de NMv bijzondere aandacht schenken aan mensen die door hun optreden en persoonlijkheid een verbindende rol in de samenleving spelen. Mensen die uiteenlopende belangen met elkaar kunnen verbinden en daarmee bijdragen aan een prettige samenleving waarin ruimte is voor verschillende ideeën en gezamenlijke oplossingen.