Week van de Mediation 2018

Van 15 tot en met 19 oktober aanstaande organiseert de NMv de tweede editie van de Week van de Mediation. Dit keer in het najaar, omdat meerdere landen in dezelfde periode een Mediationweek organiseren. Zo kunnen we gezamenlijk optrekken en mediation zowel nationaal als internationaal op de kaart zetten. Samen met campagnebureau BKB hebben we de successen en verbeterpunten van vorig jaar gefilterd en de doelstellingen voor de Week van de Mediation 2018 bepaald. Hoe pakken we de Week van de Mediation dit jaar aan?

Doelstellingen Week van de Mediation 2018

Ons doel voor de Week van de Mediation is dat zoveel mogelijk mensen in Nederland weet hebben van mediation en waar mediation voor kan zorgen. Daarnaast willen we bereiken dat ‘usual suspects’ zoals politie, rechtbanken, bedrijfsartsen en huisartsen aandacht besteden mediation. En dat mediation wordt opgepakt door de media. Hierbij zal de focus met name liggen op lokale pers en vakbladen.

Slogans

Voor de Week van de Mediation laten we een aantal slogans steeds terugkomen:

• Samenwerking (samenwerking aan een oplossing)
  • Ik daag je niet voor de rechter, ik daag je voor de mediator
  • Van vechten naar oplossen. Niet tegen elkaar maar met elkaar
  • Het conflict eruit halen. Onderhandelen om er goed uit te komen
  • De mediator verbindt

Ambassadeurs

Voor de Week van de Mediation gaan we op zoek naar ambassadeurs die plaats kunnen nemen bij een talkshow of het grotere verhaal van mediation kunnen vertellen. Dat kunnen personen uit het mediationveld zijn, maar ook bekende Nederlanders.

Communicatie en PR

Hoe willen we dat de krantenkop er na de Week van de Mediation uitziet?

• “Week van de Mediation was een groot succes”
  • “Mediation uit onbekendheid gehaald”
  • “Populairder dan rechtspraak”
  • “Mediation, waar was je al die tijd?”
  • “Ga eens vaker naar de mediator”

Samen met BKB hebben gesproken over een aantal manieren om de communicatie voorafgaand, tijdens en na de Week van de Mediation te stroomlijnen en effectiever te maken. We nemen u mee in een aantal besproken ideeën:

Een boodschap en een verhaal
Zorg ervoor dat in alle uitingen, naar partners of derden, dezelfde boodschap en hetzelfde verhaald wordt gebruikt. Dit vergroot de herkenbaarheid van de week.

PR-toolkit
Voor iedereen die mee wil doen aan de Week van Mediation ontwikkelen we een PR-toolkit. Hierin vindt u alle basisbenodigdheden om zelf over de Week van de Mediation te communiceren. Van logo’s tot cijfers en van praktijkverhalen tot persberichten. Ook de pers kan gebruikmaken van de toolkit.

Wees inclusief
Iedereen die mediation een warm hart toedraagt, kan meedoen aan de Week van de Mediation. Hierbij is het wel belangrijk dat iedere deelnemer bijdraagt aan de verspreiding van het bredere verhaal en niet alleen voor eigen gewin meedoet.

Dagelijkse update
We proberen het momentum van de Week van de mediation vast te houden door elke dag een update te sturen. Bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, Whatsapp of LinkedIn. Daarbij houden we het kort en simpel. Een kort maar krachtige update om de aandacht vast te houden.

Deel successen
Gebruik persberichten om het succes van de Week van de Mediation te delen. Beperk je daarbij niet alleen tot een persbericht voorafgaand aan de week, maar selecteer ook gericht (regionale) pers om die op de hoogte te stellen van bepaalde activiteiten, gebeurtenissen of andere wetenswaardigheden. Hierbij is nabellen een must. Eventueel met een mooi aanbod (bijvoorbeeld een interview, het bijwonen van een sessie, etc.).

Meer informatie

Eind juni verwachten wij u meer informatie te kunnen geven over de Week van de Mediation via onze nieuwsbief en de website.