NMV code gewenste omgangsvormen

De Nederlandse Mediators vereniging (NMv) heeft om haar leden te ondersteunen vertrouwenspersonen (VP’s) aangesteld. Deze rapporteren jaarlijks in ge-aggregeerde en geanonimiseerde vorm aan het bestuur over zaken die zij gedurende het jaar hebben behandeld. De NMv hecht grote waarde aan sociale veiligheid en omgangsvormen binnen onze vereniging. Alleen op die manier kunnen wij onze rol naar buiten toe als professional (mediator, conflictcoach, arbiter etc.) die op een vertrouwelijke manier met zaken omgaat ook waar maken. Het maakt dat in nauw overleg en na advies van de VP’s de navolgende code voor gewenste omgangsvormen is vastgesteld (besluit NMv bestuur d.d. 12 februari 2025). De NMv is een belangenvereniging. Daarbij is een professionele beroepsuitoefening belangrijk. Van de leden mag dan ook iets worden verwacht waar het gaat over de wijze van met elkaar omgaan binnen de vereniging.

Daarom heeft de NMv de volgende verwachtingen van elk NMv-lid:

Algemeen

Leden en bestuur van de NMv vormen samen het gezicht naar buiten toe van onze beroepsgroep. Zodra je de NMv vertegenwoordigt (in welke hoedanigheid dan ook) breng je geen opvattingen naar buiten die op gespannen voet staan met de visie en waarden waar de NMv voor staat.

Gelijkwaardigheid

De NMv-leden dragen bij aan een verenigingscultuur waarin iedereen zich veilig voelt en rekening houdt met elkaar. Niemand wordt beoordeelt op basis van herkomst, culturele achtergrond, huidskleur, taal, geloof, levensovertuiging, politieke voorkeur, seksuele oriëntatie, gender, leeftijd, functionele beperking of gezondheidsstatus of enige andere persoonlijke eigenschap.

Respectvol

We werken samen, respecteren de ander en bevorderen een positieve omgeving binnen de vereniging. Binnen de vereniging spreken we elkaar op een respectvolle manier aan, we luisteren naar anderen en respecteren de grenzen van de ander.

Erkenning en waardering van verschillen

Binnen de NMv waarderen wij ieders prestaties en bijdragen. Door samen te werken met collega’s leden die verschillende kwaliteiten, ervaringen, perspectieven en/of communicatiestijlen hebben, worden wij als NMv sterker. Hiermee laten wij zien wat de kernwaarden van onze beroepsgroep zijn te weten: ‘verbinding’ en ‘dialoog’.

Betrouwbaar

Van de NMv-leden wordt verwacht dat zij zich ten opzichte van collega professionals consistent en rechtvaardig gedragen. Gemaakte afspraken worden nagekomen en als dat even niet lukt, dan is er uitleg wat maakt dat dit even niet kan.

Sociaal

We stellen ons sociaal en sensitief op. Dit betekent dat er aandacht is voor de behoeften, gevoelens, belangen en omstandigheden van elkaar. Empathie en begripvol gedrag, flexibiliteit waar nodig, draagt bij en helpt om een ondersteunende en respectvolle verenigingscultuur met elkaar te creëren.

Fouten maken mag

Fouten maken hoort bij het leven en ons professioneel handelen. We zijn open over onze eigen fouten en kunnen altijd vragen stellen. We accepteren dat iedereen wel eens een fout maakt en geven elkaar en anderen daarvoor de ruimte, zonder de grenzen van de ander daarbij uit het oog te verliezen.

Wat te doen bij ongewenste omgangsvormen?

Wanneer een NMv-lid ongewenste omgangsvormen ervaart of signaleert, kan hij/zij/hen dit op een constructieve manier bespreken met degene die deze omgangsvormen vertoont of veroorzaakt. Het is belangrijk om te vertellen dat jij dit gedrag niet accepteert. Veel leden beseffen misschien niet dat hun gedrag ongewenst is en stoppen hiermee zodra dat rechtstreeks wordt gezegd. Ook kun jij je wenden tot de NMv vertrouwenspersonen.

Hieronder contactgegevens:

PeteR Clark – info@pasme.info of bel 06-22415205

Annemiek Hakkers – info@buromediation.nl of bel 06-44856214

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

newsletter image