Over de NMv

De Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv) behartigt de belangen van ruim 2.400 professionals en is daarmee de grootste beroepsvereniging voor mediators als het gaat om belangenbehartiging van mediators binnen de politiek en het bedrijfsleven. Netwerken, continue persoonlijke ontwikkeling, een betere rechtspositie van mediators en het vergroten van de markt voor mediation zijn de speerpunten van de NMv.

Wat is Mediation?

Mediation is het gezamenlijk oplossen van een geschil of conflict onder deskundige leiding van een onafhankelijke en onpartijdige derde, de mediator. Een mediator stimuleert en begeleidt bij het creatief zoeken naar een oplossing en bewaakt het proces. Op de publiekswebsite mediationnederland.nl vindt u meer informatie over mediation.

De toekomst van mediation

Het veld van mediation is erg in beweging. De NMv pleit al jaren voor een betere [rechts]positie van de mediator. Door de positie van mediation een wettelijke status te geven wordt mediation een volwaardige alternatief voor de gang naar de rechter. In die wettelijke status wordt dan ook vastgelegd aan welke eisen een mediator moet voldoen. Dit verhoogt de kwaliteit van mediators en zet aan tot verdere professionalisering. Als mediation een echt alternatief wordt voor de gang naar de rechter geeft dit ook een grote stimulans voor het openbreken van de mediationmarkt.
Bij de NMv staat marktontwikkeling hoog op de agenda. Volgens de NMv is mediation bij ieder conflict een geschikt alternatief voor de rechtsgang en toe te passen in bijna iedere sector van bedrijfsleven, overheid of bij geschillen tussen particulieren.

Belangenbehartiging

De NMv maakt zich sterk voor de landelijke positie van mediation en mediators. Haar leden hebben veelal de beschermde titel MfN-registermediator. Naast het zijn van federatiepartner van de Mediatorsfederatie Nederland (MfN) benadert de NMv actief verschillende stakeholders binnen en buiten de politiek. Vanuit deze belangenbehartiging bewaakt de NMv ook de kwaliteit van mediators en creëert een speelveld waarin mediators optimaal kunnen opereren en hun praktijk verder kunnen ontwikkelen. Variërend van netwerkbijeenkomsten en intervisie tot besloten LinkedIngroepen.