Oproep NMv Vakgroep Herstelrecht

Door NMv Redactie

Oproep: NMv leden gezocht met kennis van herstelrecht Herstelrecht en herstelgericht werken zijn in ontwikkeling. De NMv wil graag weten welke NMv-mediators ervaring of interesse hebben in herstelgericht werken, herstelbemiddeling, herstelcirkels en/of Mediation in Strafzaken.

Oproep Vakgroep Herstelrecht

Herstelrecht en herstelgericht werken zijn in ontwikkeling. De NMv wil graag weten welke NMv-mediators ervaring of interesse hebben in herstelgericht werken, herstelbemiddeling, herstelcirkels en/of Mediation in Strafzaken. Doel is om met een groep NMv-mediators aan de slag te gaan om de bekendheid en toegankelijkheid van het herstelrecht in kaart te brengen en te vergroten.

Anders dan in het strafrecht staat niet de dader van een strafbaar feit centraal, maar de schade en het (mogelijke) herstel ervan. Mediators en bemiddelaars doen zaken via Halt, buurtbemiddeling, Eigen Kracht Centrale (EKC), Perspectief Herstelbemiddeling (PH) en Mediation in Strafzaken (MiS). Daarbij doet het herstelgericht werken ook steeds meer z’n intrede in het onderwijs en in gemeenschappen, bijvoorbeeld d.m.v. Vreedzame stad en school. Maar wat betekent herstel in de mediationpraktijk? Welke vormen kennen we? En welke rol heeft de NMv om het herstelrecht breder toegankelijk te maken? Hoe kunnen we daarbij andere initiatieven versterken of ermee samenwerken?

Denk jij hier graag over mee, meld je dan aan voor de NMv vakgroep herstelrecht.